عسل درمانی

خواص عسل برای پوست

خواص عسل برای پوست

خواص عسل برای پوست شامل موارد زیادی از جمله لایه­‌برداری، حفظ رطوبت، پاک­‌کنندگی، رفع آکنه و جای جوش می ‌شود که مجموعه همه این ‌ها، عسل را به ماده ‌ای ضروری و مهم برای سلامت پوست تبدیل می ‌کند.

از این رو در این مطلب از مجله خرس قهوه‌ای با ما همراه باشید تا شما را با علت خواص متعدد عسل برای پوست آشنا کرده و با معرفی خواص ماسک عسل طبیعی به سلامت و زیبایی پوستتان کمک کنیم.

عسل؛ منبع ویتامین­‌های مورد نیاز پوست

با توجه به ترکیباتی مغذی که در این فرآورده زنبور وجود دارد، می ‌توان گفت که پوست و عسل از دیرباز با یکدیگر دوست صمیمی بوده‌­اند. زیرا پایه اکثر محصولات مراقبت پوستی و آرایشی را با عسل می ‌سازند.

عسل حاوی ترکیبات مغذی زیادی از جمله ویتامین‌ها است که در کنار خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی یک ماده ضروری و مهم برای سلامت پوست به‌­شمار می‌رود.

باید بگوییم که خواص این ماده نزدیک به 2000 سال است که کشف شده و به همین علت ملکه آخرین فرعون مصر باستان جهت حفظ زیبایی و طراوت پوست خود از ترکیب عسل و شیر استفاده میکرده است.

خواص عسل برای پوست

همان­‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، خواص عسل برای پوست شامل لایه‌برداری، رفع جای جوش، مرطوب­‌کنندگی، کاهش چین‌وچروک و در نهایت خاصیت پاک­‌کنندگی می­‌شود که در ادامه به تک‌تک موارد گفته‌شده خواهیم پرداخت.

اهمیت لایه­‌برداری برای سلامت پوست

لایه­‌برداری یک اقدام مراقبتی است که با توجه به نوع پوست خود باید آن را در روتین­‌های هفتگی بگنجانید. چراکه سلول­‌های مرده ممکن است بعد از مدتی منجر به ایجاد سوزش، خارش و کدر شدن پوست کنند.

به همین دلیل توصیه می‌­شود که از عسل به‌­واسطه خواص لایه‌برداری‌­اش کمک گرفته و در هفته یک الی 2 بار مقداری از اسکراب‌های حاوی عسل را روی پوست ماساژ داده و بعد از چند دقیقه آن را بشویید.

لازم به ذکر است افرادی که پوست چربی دارند، نیاز بیشتری به لایه‌برداری خواهند داشت. از این رو با در نظرگرفتن اینکه سبک زندگی و رژیم غذایی ما ایرانی‌­ها منجر به چرب‌­شدن پوست 70 درصد از مردم شده‌­است، توجه داشته باشید که استفاده از عسل به بهبود سلامت پوست شما کمک زیادی خواهد کرد.

نقش عسل در بهبود جوش و آکنه

با در نظرگرفتن اینکه عسل خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد می‌­توان نتیجه گرفت که جوش‌های صورت در برخورد با این ماده میزان تورم، آلودگی و در نهایت قرمزی‌شان را از دست خواهند داد.

حال با توجه به اینکه جوش‌­های سطح پوست معمولا به‌­خاطر آلودگی یا چربی بیش از حد روی آن ظاهر می‌شوند، باید استفاده از ماسک­‌ها و لوازم مراقب پوستی را در اولویت قرار دهید که حاوی عسل هستند.

ممکن است بگویید آیا امکان دارد که به­‌جای استفاده از ماسک عسل طبیعی از خود آن استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انتخاب این موضوع به عهده شماست. به‌طوری که برخی افراد ترجیح می­‌دهند تا از خود عسل و محصولات غیر هیدرولیزی‌شده در بهبود سلامت پوست خود استفاده کنند.

اما توجه داشته باشید که استفاده از ماسک­‌های خانگی، باعث می­‌شود تا پوست شما علاوه بر دریافت خواص مفید آن ماده اقدام به جذب کود، آب و سایر موادی که جهت پرورش آن استفاده شده نیز کند.

به همین دلیل توصیه ما این است که عسل طبیعی را به رژیم غذایی خود استفاده کرده و برای دریافت خواص مختلف آن جهت سلامتی و زیبایی پوست، استفاده از ماسک­‌های مراقبتی عسل را ترجیح دهید.

خواص عسل برای پوست

خواص مرطوب‌­کنندگی عسل برای پوست

مرطوب‌کنندگی یکی دیگر از خواص عسل برای پوست به‌­شمار می‌­رود که نقش مهمی در میزان زیبایی و سلامت پوست دارد. زیرا رطوبت عاملی است که می‌­تواند به بهبود شرایط پوست کمک زیادی کند.

باید اضافه کنیم دقیقا به همین دلیل است که از عسل به‌عنوان یک ماده اصلی در تولید انواع کرم­‌های مراقب پوستی استفاده می‌شود. زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن در حفظ رطوبت و تغذیه‌­کردن پوست نقش مهمی دارند.

آیا عسل موجب کاهش چین­‌وچروک پوست می‌شود؟

پاسخ ما به این سوال بله است. زیرا عسل حاوی مقدار قابل توجهی از انواع آنتی ­اکسیدن‌­ها بوده که از آسیب‌­های واردشده به کلاژن پوست جلوگیری می­‌کنند. نتیجه این عمل منجر به کاهش چین­‌وچروک­‌های سطح پوست خواهد شد.

خواص پاک‌کنندگی عسل

همان‌طور که پیش­‌تر اشاره کردیم، عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد. به همین دلیل است که از آن در تولید انواع لوازم پاک­‌کنندگی آرایش هم استفاده می­‌کنند.

جمع‌­بندی

خواص عسل برای پوست به‌­قدری زیاد است که از این فرآورده زنبور عسل در تولید انواع لوازم مراقب از پوست استفاده می ‌کنند.

علت این است که انواع خاصیت‌های ضد باکتریایی، ضد التهاب، مرطوب‌کنندگی، آبرسانی، لایه‌برداری، پاک­‌کردن جای جوش، لک، آکنه و در نهایت پاک­‌کنندگی در این ماده یافت می‌­شود.

به همین دلیل اگر شما هم در دسته افرادی قرار دارید که به‌­دنبال داشتن یک سبک زندگی سالم، همراه با پوستی زیبا و جذاب هستید، از خواص بی­‌شمار عسل غفلت نکنید.

بازگشت به لیست