عسل خام, عسل درمانی

خواص شربت عسل با نعنا

خواص شربت عسل با نعنا

با نزدیک‌شدن به تابستان و فصل گرما احتیاج به یک نوشیدنی خنک داریم اما چه نوشیدنی‌ای بهتر از ترکیب عسل خام و نعنا؟ شربت عسل با نعنا یک نوشیدنی بسیار خنک‌کننده و مقوی است که تابستان طاقت‌فرسا را آسان و لذت‌بخش‌تر می‌کند. این شربت علاوه بر مزه شیرین و دل‌نشین، خواص بسیاری برای بدن و پوست دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. با مجله خرس قهوه ای همراه باشید.

با خواص عسل آشنا شوید

در‌اینجا می‌توان به یکی از بزرگ‌ترین خواص عسل یعنی خاصیت آنتی باکتریایی آن اشاره کرد. در واقع عسل بخاطر داشتن آنتی اکسیدان‌ها و مواد اسیدی، ضد باکتری و میکروب‌ است که به بهبود سرفه و سوزش گلو کمک به‌سزایی می‌کند.

عسل سرشار از ویتامین و مواد مغذی است که باعث افزایش انرژی و تقویت سیستم‌ ایمنی بدن می‌شود. بنابراین اگر در طول روز خسته و کسل می‌شوید، حتما این شربت را درست کنید، چراکه شادی‌آور است.

شربت عسل با نعنا

برای درست‌کردن  این شربت نیاز به 2 ماده اصلی یعنی عسل طبیعی و برگ ‌نعنا داریم که به‌جای برگ ‌نعنا می‌توان از عرق نعنا هم استفاده کرد.

این نوشیدنی علاوه بر خواص عسل که مهم‌ترین آن آنتی باکتری‌بودن بود، خاصیت‌های دیگری نیز دارد. به‌طوری که وقتی عسل را با نعنا ترکیب می‌کنید، تاثیرگذاری آن روی سلامت پوست و مو 2 چندان می‌شود.

یکی از ویژگی‌های عسل و نعنا، خواص ضد خارش و ضد عفونی بودنشان است که پوست را کامل تمیز کرده و به درمان جوش صورت و بدن کمک می‌کنند و پوستی شاداب به شما می‌دهند.

لازم به ذکر است که نعنا دارای خاصیت آداپتوژنی است که سطح کورتیزول را تنظیم می‌کند و باعث کمترشدن استرس می‌شود. بنابراین اگر روزانه یک لیوان شربت عسل با نعنا میل کنید، می‌توانید به مرور زمان تاثیر معجزه‌آسای آن را روی صورت و خلق‌وخوی خود ببینید.

عسل و نعنا

آیا شربت عسل با نعنا خاصیت درمانی دارد؟

در واقع شربت عسل با نعنا به ‌غیر از شاداب‌کردن پوست و کمترشدن استرس خواص دیگری نیز دارد. برای مثال ما می‌توانیم درون شربت از عسل خام استفاده کنیم. عسل خام عسلی است که فرآوری نشده و با موم و گرده به دست مشتری می‌رسد.

وجود گرده در عسل خام باعث تولید آنتی بادی می‌شود و مانند یک ضد آلرژی خوب عمل می‌کند، پس اگر به گل، آب‌وهوای بهاری یا تابستانی حساسیت دارید، می‌توانید در نوشیدنی خود از این عسل استفاده کنید. چراکه به بهبود آلرژی‌تان کمک فراوانی می‌کند.

از خواص درمانی دیگر شربت عسل با نعنا می‌توان به رفع سرماخوردگی، رفع رفلاکس معده، رفع بی‌خوابی، رفع درد قاعدگی، رفع حالت‌های آلرژیک، تقویت قوای جنسی و همچنین جلوگیری از سرطان اشاره کرد.

ازاین‌رو اگر روزانه یک لیوان شربت عسل و نعنا بخورید، باعث جذب کلسیم می‌شود و حافظه‌ی بلندمدت و کوتاه‌مدت شما را تقویت می‌کند.

نکته: شربت عسل با نعنا برای همه قابل خوردن است. اما نوزادان و کودکان زیر 2 سال، باید از خوردن شربت خودداری کنند. دلیل این امر مربوط به سم متابولیسم در عسل می‌شود که جذب و هضم را برای نوزادان و کودکان مشکل‌ساز کرده و دل‌دردهای مداوم را در پی دارد.

اما توجه داشته باشید که این موضوع در بزرگسالان کاملا متفاوت عمل می‌کند. زیرا عسل و نعنا هر 2 دارای نوعی اسانس هستند که در اصطلاح فرآوری شده‌اند. باید گفت که این موضوع باعث می‌شود هضم غذا آسان‌تر شده و کسانی که دچار عارضه یبوست هستند، به‌مرور زمان درمان شوند.

معجزه شربت عسل با نعنا بر روی معده و دستگاه گوارش

اگر شما ‌هم مشکل عصبی‌شدن معده یا درد معده دارید، حتما از این معجون معجزه‌آسا به‌صورت روزانه استفاده کنید. چون عسل درد معده را تسکین می‌دهد و به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی که دارد، میکروب‌های معده را از بین می‌برد و درد شما را به‌خوبی تسکین می‌دهد.

اگر صبح‌ها معده شما اسید ترشح می‌کند یا حتی زخم معده دارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که هر‌ روز ناشتا شربت نعنا و عسل خام را میل کنید. این شربت ترشحات اسیدی را کم می‌کند و زخم معده را بهبود می‌دهد.

ناگفته نماند به‌دلیل خاصیت آنتی‌بیوتیک که این شربت دارد، بدن شروع به پاکسازی‌کردن خلط و رفع عفونت گلو، روده و معده می‌کند و التهاب را از بین برده و سوزش معده را کاهش می‌دهد.

شربت عسل و نعنا برای ورزشکاران

اگر ورزشکار هستید یا رژیم لاغری دارید، توجه داشته باشید که عسل به لاغری شما کمک بسیاری می‌کند. در واقع شربت عسل انرژی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد.

لازم به ذکر است که عسل مقدار قابل توجهی فروکتوز و گلوکز دارد که در دسته‌بندی قندهای سالم قرار می‌گیرد. استفاده از شربت عسل و نعنا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های معده را تا 70 درصد کاهش دهد.

با مصرف شربت عسل و نعنا دیگر لازم نیست در حین ورزش برای بالا نگه‌داشتن سطح قند خون خود از پودرهای انرژی‌زا و قندهای مصنوعی استفاده کنید. زیرا بدن قند طبیعی این نوشیدنی خنک را جذب و در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می‌کند و شما را شاداب، سرحال و پر انرژی نگه می‌دارد.

همچنین باید اضافه کرد که برگ‌های نعنا سرشار از کلسیم، فسفر و ویتامین‌ است. از جمله این ویتامین‌ها می‌توان به E، A، C و D اشاره کرد که به رفع حالت تهوع بعد از ورزش سنگین کمک می‌کنند.

طرز تهیه شربت عسل با نعنا

ابتدا 2 الی 3 قاشق عسل طبیعی را درون لیوان ریخته و کمی آب ‌ولرم به آن اضافه کنید تا به خوبی عسل در آب حل شود. چند برگ نعنا تازه را برداشته و آن‌ها را به ترکیب آب و عسل اضافه کنید. چند تکه یخ در لیوان بریزید و اجازه دهید خنک شود

نکته: درصورت تمایل می‌توانید درون شربت خود از تخم شربتی نیز استفاده کنید.

عسل خام و نعنا و تخم شربتی

جمع‌بندی

درست است که عسل و نعنا هر کدام به‌صورت جداگانه خواصی دارند، اما زمانی که این 2 را باهم ترکیب کنید شربت خارق‌العاده‌ای به‌دست می‌آورید که سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، کلسیم، فسفر و کربوهیدرات است.

شربت عسل با نعنا به تقویت حافظه، بیماری‌های معده، دیابت، بی‌حالی، رفع بی‌خوابی، استرس و درمان جوش‌های صورت و بدن کمک به‌سزایی می‌کند.

بازگشت به لیست