زنبور عسل, زنبورداری

رابطه گل ها و زنبورها

گل مورد علاقه زنبور عسل

از آن جایی که گل ها و زنبورها رابطه دیرینه و نزدیکی با یکدیگر دارند، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از گل‌های مورد علاقه زنبورها بنویسیم. زیرا ممکن است بخواهید به گرده افشانی باغ خود کمک کنید؛ بنابراین اضافه‌کردن چند گل می‌تواند زنبورها را به باغ شما جذب کند.

کاشتن گل برای زنبورها

همان‌طور که همه ما تجربه کرده‌ایم؛ دیدن یک باغ پر از گل می‌تواند یک منظره جذاب و دیدنی باشد. اما آیا زنبوران عسل هم به زیبایی اهمیت می‌دهند؟ آیا معیار آنها برای انتخاب گل‌ها زیبایی آنهاست‌؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم خیر. زنبورها برای انتخاب، جذب گل‌هایی می‌شوند که حاوی مواد مغذی هستند. در واقع مواد مغذی برای زنبورها شهد یا گرده گل است. بنابراین اگر گُلی فاقد این 2 باشد؛ زنبور عسل به هیچ عنوان سمت آن گل نخواهد رفت.

همه چیز در مورد گرده‌افشانی

حال که بحث به این جا رسید؛ بهتر است تا کمی در مورد گرده افشانی با شما صحبت کنیم. در واقع ماجرا از این قرار است که وقتی زنبورها در حال جمع‌آوری شهد هستند؛ دانه‌های گرده از یک گل به یک گل دیگر منتقل می‌شوند. که به این عملیات نقل‌وانتقال، گرده‌افشانی می‌گویند.

ممکن است بپرسید که گرده افشانی چه خاصیتی دارد ؟! در پاسخ باید بگوییم که در زمان گرده افشانی و نقل و انتقال گرده ها، یک دانه تولید می شود که قابلیت تبدیل شدن به یک گیاه جدید را دارد. بنابراین می توان گفت که عملیات گرده افشانی توسط زنبوران عسل یک اتفاق شگفت انگیز در طبیعت است.

چرا باید برای زنبورها گل و گیاه بکاریم؟

این موضوع می‌تواند سوال خیلی از افراد باشد که چه دلیلی برای کاشت گل و گیاه وجود دارد؟ مگر طبیعت نمی‌تواند پاسخگوی نیاز زنبورها باشد؟

باید بگوییم که این موضوع تعجب‌آوری نیست. زیرا درست است که هر منطقه‌ای به اندازه کافی گل‌های وحشی و بومی دارد؛ اما آیا به این موضوع دقت کرده‌اید که همه این گل‌ها، شهد یا گرده گل ندارند؟

ویژگی‌های گل‌های جذاب

انتخاب گل‌هایی که زنبوران عسل را به باغ شما جذب می‌کند، کار سختی نیست. در واقع هم زنبورهای عسل و هم حشرات کوچک‌تر، جذب چنین گل‌هایی می‌شوند:

  • گل‌هایی که اشکال ساده‌ای دارند
  • یا گل‌هایی که رنگ خاصی دارند
  • مهم‌تر از همه، گل‌هایی که شهد زیادی دارند
  • و در آخر گل‌هایی گرده گل دارند

گل‌هایی که شکل ساده‌ای دارند

از آن جایی که زنبورها باید برای رسیدن به مرکز هر گل تلاش کنند؛ طبیعی است که گل‌های منفرد با گلبرگ‌های باز جزء علاقه‌مندی‌های زنبورها باشند.

بنابراین توجه داشته باشید که گل‌ها و گیاهانی که شکوفه‌های لوله‌ای دارند؛ انتخاب مناسبی برای زنبورها نیستند. در واقع چنین گل‌هایی بیشتر برای پروانه‌ها مناسب هستند.

گل های ساده

گل مورد علاقه زنبورها چه رنگی است؟

در مقاله چشمان زنبور عسل اشاره کردیم که این موجودات، رنگ‌ها را متفاوت‌تر از ما انسان ها می‌بینند.

هر چند باید لحاظ کنیم که این حشرات دید رنگی خوبی داشته و توانایی دیدن نور UV را دارند. در واقع به واسطه همین توانایی‌های بینایی و بویایی است که قادر به پیداکردن گل‌ها و گیاهان مناسب هستند.

بنابراین باید بگوییم که زنبورها، گل‌هایی که در طیف نور UV هستند را ترجیح می‌دهند. این طیف نور شامل رنگ‌های بنفش، آبی، سفید و زرد می‌شود. هر چند باز هم لازم به ذکر است که وجود شهد و مواد مغذی برای زنبورها اولویت بیشتری نسبت‌به رنگ دارد.

گل‌هایی که شهد زیادی دارند

برخی گل‌ها شهد بیشتری نسبت‌به سایرین دارند. در واقع میزان شهد هر گل، بستگی به شرایط رشد آن گل یا گیاه دارد. بنابراین این یک امر طبیعی است که در مناطقی که میزان بارندگی بیشتر است، گل‌ها شهد بیشتری برای تغذیه‌کردن زنبوران عسل داشته باشند.

گل‌هایی که گرده گل کافی دارند

زنبورها علاوه‌بر شهد نیاز به گرده گل دارند. در واقع بدون وجود گرده گل آنها قادر به تغذیه‌کردن لاروها نخواهند بود.

بنابراین اگر قصد کمک به گرده افشانی دارید؛ از کاشتن گیاهانی که تا حد زیادی هیبرید شده‌اند خودداری کنید. زیرا درست است که این گیاهان ظاهری فانتزی و زیبایی دارند؛ اما میزان گرده گل در آنها تقریبا صفر است و هیچ کاربرد خاصی برای زنبوران عسل ندارند.

این نوع گل‌ها را برای زنبورها بکارید

حال که به اندازه کافی در رابطه با شکل و ویژگی‌های گل‌ها صحبت کردیم؛ وقت آن رسیده تا چند نمونه گل را به شما معرفی کنیم.

اولین گلی که قصد معرفی آن را داریم، گلِ رعنای زیبا است. باید بگوییم که رعنای زیبا در آفتاب کامل به خوبی رشد می‌کند و در طول تابستان شکوفه‌های زیادی می‌دهد. به علاوه غلظت شهد این گل حدودا 30 درصد است.

دومین گلی که می‌تواند به مرکز اصلی باغ شما تبدیل شود؛ گل لیاتریس است. گل لیاتریس می‌تواند در خاک ضعیف به خوبی رشد کند و زمانی که میزان بارندگی کم است، مقاومت خوبی داشته باشد. باید بگوییم که شکوفه‌های این گل علاوه‌بر زنبورها برای پروانه‌ها و پرنده‌ها نیز وسوسه‌کننده است.

آخرین گلی که در رابطه با آن صحبت می‌کنیم؛ مریم گلی است. این گل در رنگ‌های سفید، قرمز، صورتی، بنفش و آبی در دسترس است. اما مریم گلی‌های آبی رنگ، جذابیت بیشتری برای زنبورها دارند. باید اضافه کنیم که مریم گلی در مکان‌های آفتابی و خاک متوسط به خوبی رشد می‌کند و غلظت شهد آن حدودا 40 درصد است.

مریم گلی لیاتریس رعنای زیبا

فروشگاه خرس قهوه ای

خرس قهوه ای با بیش از 15 سال سابقه کار در زمینه تولید عسل طبیعی و سایر فرآورده های زنبور عسل، با راه اندازی سیستم فروش آنلاین خود، سعی در پاسخ به تمام نیاز های شما در زمینه های تغذیه صحیح و بدنی سالم دارد.

به علاوه، ما فرآورده های خود را با برگه آزمایشگاه و ضمانت بازگشت وجه به دست شما می رسانیم . با خرس قهوه ای، مهمان فرآورده های زنبور عسل از آب و هوای بی نظیر آذربایجان شرقی باشید. خرس قهوه ای، رفیق روزهای شیرین…

بازگشت به لیست